Media effective assessment of breast cancer within women living in Dinh Cong commune, Hoang Mai district, Ha Noi, year 2018

  • Nguyễn Thị Liên Bệnh viện Trung ương Quân đội 108
  • Nguyễn Thanh Hà Bệnh viện Trung ương Quân đội 108

Main Article Content

Keywords

Breast self-examination, breast cancer

Abstract

Objective: Assessment of awareness change from breast cancer and breast self-examination by media impact. Subject and method: The group of 110 women aged 20 - 59 in Dinh Cong commune, Hoang Mai district, Ha Noi. Result: It was clearly improved on breast cancer knowledge from 15.0% to 98.2%; breast self-examination: 2.7% up to 98.2%; the percentage of participates with enough breast cancer knowledge reached 93.6%. Conclusion: Breast cancer and breast self-examination awareness was improved clearly by media effective.

Article Details

References

1. Bệnh viện Đa khoa Quốc tế Thu Cúc (2016) Triệu chứng ung thư vú có phát hiện sớm được không, http://ungbuouvietnam.com/trieu-chung-ung-thu-vu-co-phat-hien-som-duoc-khong/, xem 27/10/2016.
2. Bệnh viện Ung bướu Hùng Việt (2014) Những dấu hiệu không bình thường cảnh báo UTV, , xem 27/10/2016.
3. Đỗ Kim Sơn, Trần Vũ (2009) Một số yếu tố liên quan đến hành vi tự khám vú tại nhà ở phụ nữ độ tuổi 15 - 49 tại xã Hưng Đạo, huyện Tứ Kỳ, tỉnh Hải Dương. Tạp chí y tế công cộng, số 11.
4. Alneema AB (2013) Knowledge, attitude, and practice of breast-self examination among school teachers in Mosul City. Tikrit Medical Journal 19(2): 221-238.
5. Atlanta GA (2009) Cancer facts and figures 2009 - 2010. American Cancer Society [ACS].
6. Atlanta GA (2006) Cancer facts & figures for African Americans 2006 - 2007. American Cancer Society [ACS].
7. Tastan S, Iyigun E, Kilic A & Unver V (2011) Health beliefs concerning breast self-examination of nurses in turkey. Asian Nurser Research 5(3): 151- 156. Doi: 10.1016/j.anr.2011.09.001.