Evaluation of communication skills of nurses at the Clinic for Senior Officers, 108 Military Central Hospital

  • Trần Thị Thanh Thảo Bệnh viện Trung ương Quân đội 108
  • Dao Thi Thu Giang 108 Military Central Hospital

Main Article Content

Keywords

Communication, nurse, Senior Officer, 108 Military Central Hospital

Abstract

Objective: To evaluate communication skills of nurses at the Clinic for Senior Officers at 108 Military Central Hospital based on results of a patient satisfaction survey for those who used the provided healthcare services at our outpatient clinic. Subject and method: In this cross-sectional study, 391 outpatients participated in the assessment of patients’ satisfactory level as regards to communication ability of nurses at the Clinic for Senior Officers at 108 Military Central Hospital from May 15th 2020 to July 14th 2020. Result: Results of the survey are summarized below: 98.7% of patients were satisfied with the nurses’ attitude and conduct. 98.46% of patients were satisfied with the nurses’ explanations regarding administrative paper works and medical conditions. 99.23% of patients had good impression on the nurses’ professional attitude and behavior at the Clinic. 97.9% of patients agreed that the nurses did not cause any inconvenience during registration process. 98.25% of patients would come again or refer others to the Clinic and the Hospital. These results suggest that besides experiences, enthusiasm and attentiveness in care of the nurses at the Clinic for Senior Officers, having knowledge about professional communication skills is also an essential factor in improving patients’ experience. Therefore, a variety of training courses in communication and problem-solving skills for all medical staff are organized annually by the hospital in partnership with other professional organizations in the communication field.

Article Details

References

1. Nguyễn Thị Phương Hoa, Nguyễn Thị Hồng Nhung (2015) Đánh giá thực trạng khả năng giao tiếp với người bệnh của đội ngũ điều dưỡng Bệnh viện Quân y 110.
2. Phạm Thị Hải Thương, Nguyễn Thị Kim Chung và cộng sự (2008) Đánh giá khả năng giao tiếp với người bệnh của đội ngũ điều dưỡng Bệnh viện Quân y 105. Kỷ yếu Hội nghị khoa học chuyên ngành điều dưỡng toàn quân lần thứ 2, tr. 103-105.
3. Hàn Văn Sáng, Bùi Minh Hậu (2008) Khảo sát sự hài lòng của người bệnh và người nhà đến khám bệnh tại phòng khám bệnh Bệnh viện quân y 354. Kỷ yếu Hội nghị khoa học chuyên ngành điều dưỡng toàn quân lần thứ 2, tr. 259-265.
4. Bệnh viện Tim Hà Nội (2010) Khảo sát sự hài lòng của người bệnh và thân nhân người bệnh tại Bệnh viện Tim Hà Nội giai đoạn 2007-2010.
5. Bộ Y tế (2014) Thông tư 07/2014/TT-BYT ngày 25/02/2014 của Bộ Y tế quy định về Quy tắc ứng xử của công chức, viên chức, người lao động làm việc tại các cơ sở y tế.
6. Bộ Y tế (2015) Tài liệu hướng dẫn thực hiện giao tiếp, ứng xử của CBYT 19/8/2015.