Evaluation of satisfaction and some related factors in patients with lumbar disc herniation treated at the Pain Management Unit of 110 Military Hospital

  • Nguyễn Văn Hoàn Bệnh viện Quân y 110
  • Doãn Thế Mạnh Bệnh viện Quân y 110
  • Nguyễn Văn Chung Bệnh viện Quân y 110
  • Nguyễn Ngọc Tiến Bệnh viện Quân y 110

Main Article Content

Keywords

Evaluation of the satisfaction, herniated disc treatment, risk factors

Abstract

Objective: To evaluate satisfaction and some related factors in patients with lumbar disc herniation treated at the pain management unit of 110 Military Hospital. Subject and method: A cross-sectional study and description of 730 patients treated for lumbar disc herniation, from May 2020 to May 2021. Result: Overall satisfaction with patient's waiting time 34.1%. Skill and attitude of health workers was 54.1%. In terms of facilities and organization, the department accounted for 64.7%. Regarding the explanation of motivating people before doing the techniques, the tips were 67.8%. Relationship with skills and attitudes of healthcare workers. The group of 18 - 35 years old had a satisfaction rate of 75.9%. The group of self-employed and other workers had a satisfaction rate of 84.4%, the group of farmers had a satisfaction rate of 69.9%, the group of civil servants had a satisfaction rate of 68.0%, the retired group had a satisfied rate of 63.1%. Income > 4 million/month had the rate of 76.5%, the income group < 4 million/month had the satisfaction rate of 34.9%. Conclusion: Overall satisfaction with waiting time was low, satisfaction with explanation, patient encouragement before procedure was high; elderly, retired, and income < 4 million had low satisfaction rate.

Article Details

References

1. Bộ Y tế (2011) Thông tư số: 07/2011/TT-BYT hướng dẫn công tác điều dưỡng về chăm sóc người bệnh trong bệnh viện. Hà Nội.
2. Bộ Y tế (2017) Kế hoạch số 1333/KH-BYT ngày 11/12/2017 về đo lường, đánh giá sự hài lòng của người bệnh về phong cách, thái độ phục vụ của cán bộ y tế, cơ sở y tế xanh, sạch, đẹp và chất lượng bệnh viện.
3. Trần Văn Dần (2020) Đánh giá sự hài lòng của người bệnh ngoại trú tại Phòng Vật lý trị liệu Bệnh viện Đa khoa Hồng Phát năm 2022. Luận văn Thạc sỹ Quản lý bệnh viện.
4. Nguyễn Văn Chung và cộng sự (2014) Khảo sát sự hài lòng của người bệnh, thân nhân của người bệnh đến khám và điều trị nội trú tại Bệnh viện Quân y 110. http:www.benhvien103.vn. Hội nghị khoa học điều dưỡng.
5. Nguyễn Thị Ly, Ngô Thị Ngoãn (2007) Khảo sát sự hài lòng của người bệnh điều trị nội trú tại các bệnh viện tỉnh Hải Dương năm 2007. Kỷ yếu các đề tài nghien cứu khoa học điều dưỡng, Hội nghị Khoa học điều dưỡng toàn quốc lần thứ III, tr. 163-168.
6. Phạm Nhật Yên và cộng sự (2008) Đánh giá sự hài lòng của người bệnh về chất lượng dịch vụ khám chữa bệnh tại Khoa Khám, chữa bệnh theo yêu cầu của Bệnh viện Bạch Mai - năm 2008. Luận văn Thạc sĩ Y tế công cộng