Evaluating patients' satisfaction with epidural assessment care after gastrointestinal surgery at 108 Military Central Hospital

  • Đặng Thị Luyện Bệnh viện Trung ương Quân đội 108
  • Nguyễn Thị Nga Bệnh viện Trung ương Quân đội 108
  • Hoàng Khắc Khải Bệnh viện Trung ương Quân đội 108
  • Đàm Anh Tú Bệnh viện Trung ương Quân đội 108
  • Nguyễn Thị Hường Bệnh viện Trung ương Quân đội 108
  • Nguyễn Thị Thanh Bệnh viện Trung ương Quân đội 108
  • La Thị Loan Bệnh viện Trung ương Quân đội 108
  • Nguyễn Đỗ Yến Nhi Bệnh viện Trung ương Quân đội 108
  • Nguyễn Viết Thanh Bệnh viện Trung ương Quân đội 108
  • Nguyễn Thị Lương Bệnh viện Trung ương Quân đội 108

Main Article Content

Keywords

Satisfaction level, patient controlled epidural analgesia, gastrointestinal surgery.

Abstract

Objective: To evaluate the satisfaction level of patients and side effects when using patient controlled epidural analgesia after gastrointestinal surgery. Subject and method: A cross-sectional descriptive study, analyzing 206 cases after gastrointestinal surgery at the Department of Gastroenterology, 108 Military Central Hospital from 04/2021 to 12/2021. Result: Study on 206 patients, including 58 women and 148 men. VAS score < 3 was 79.6% at rest and 65.1% on movement. The 2nd and 3rd day were 95.1%; 85.9%; and 98.1%; 93.2% respectively. Overall satisfaction with the pain relief effect of the patients was 93.2% (192/206), of which 61.7% of the patients were very satisfied with the pain relief package. Over 90% of patients felt satisfied and very satisfied with the pain care, the attitude of the medical staff, and the method pain relief services was provided. There were 95.1% of patients were very confident in the pain relief package after surgery. Side effects include back pain was 2.43%, itching was 1.46%, nausea was 1.46% and vomiting was 0.49%. Conclusion: The study showed that patient satisfaction with patient controlled epidural analgesia after gastrointestinal surgery reached a high rate, mild transient adverse effects.

Article Details

References

1. Nguyễn Viết Quang Hiển, Nguyễn Thanh Xuân (2022) Đánh giá hiệu quả giảm đau bằng gây tê ngoài màng cứng sau phẫu thuật nội soi cắt đại, trực tràng. Tạp chí Y Học lâm sàng, số 76, tr. 43-49.
2. Lưu Quốc Hùng, Tạ Văn Trầm (2018) Khảo sát sự hài lòng của bệnh nhân và thân nhân đối với sự phục vụ của điều dưỡng tại Khoa Nội tim mạch, Bệnh viện đa khoa trung tâm Tiền Giang năm 2017.
3. Đỗ Thùy Linh, Patricia Messmer, Trần Thiện Trung (2015) Mức độ hài lòng của người bệnh về chăm sóc giảm đau trong 3 ngày đầu sau phẫu thuật kết xương. Tạp chí Y học TP. Hồ Chí Minh, phụ bản tập 19, số 5.
4. Bộ Y tế (2019) Quyết định 3869/QĐ- BYT 2019 về khảo sát hài lòng người bệnh và nhân viên y tế, ban hành 28/8/2019.
5. Trần Sỹ Thắng, Nguyễn Hồng Lam, Trương Thị Như (2014) Khảo sát sự hài lòng của bệnh nhân nội trú đối với sự phục vụ của điều dưỡng tại BVĐK tỉnh Hà Tĩnh.
6. Jebb AT, Ng V, Tay L (2021) A review of key likert scale development advances: 1995-2019. Front Psychol 12:637547. doi: 10.3389/fpsyg.2021.637547.
7. Aiken HL et al (2012) Patient safety, satisfaction, and quality of hospital care. British Medical Journal: 344.
8. Ashalata WD, Shrestha S, Soti H (2014) Patient satisfaction: A key to quality nursing care. International Journal of Nursing Care 2(2).
9. Papastavrou E et al (2014) Linking patient satisfaction with nursing care. BMC Nursing 1326.