Development an outpatient satisfaction questionnaire to assess hospital pharmacy services in Hanoi Medical University Hospital in 2020

  • Ha Quang Tuyen Hanoi Medical University Hospital
  • Vu Hong Khanh Hanoi Medical University Hospital
  • Chu Quoc Thinh Drug Administration of Vietnam
  • Le Thu Thuy Hanoi University of Pharmacy

Main Article Content

Keywords

Pharmacy service, patient satisfaction, questionnaire development

Abstract

Objective: To develop and validate a questionnaire for measuring outpatient satisfaction with pharmacy service in Hanoi Medical University Hospital. Subject and method: Our instrument was developed based on literature review and the guideline to assess outpatient satisfaction issuing by Vietnamese Health Ministry. The initial version consisted of 27 Likert-type items (where a higher score indicates higher satisfaction) was administered to patients who come to hospital to seek a doctor and buy medicines at the hospital pharmacies from July 2020 to September 2020. Result: A total of 401 patients without health insurance agreed to participate in interviews at 4 hospital pharmacies. The Cronbach’s alpha value of each domains was greater than 0.6 and total correlation of all observed variables was less than 0.3. The final version consisted of 24 items with six domains measuring communication with pharmacist (5 items), transparency of information and medicines provided (6 items), accessibility (5 items), drug information consultation (3 items), pharmacy space and waiting time (3 items) and price of drugs (2 items). Conclusion: Our instrument was found to be a valid and reliable instrument to assess satisfaction of outpatients without health insurance towards hospital pharmacy service in Vietnam.

Article Details

References

1. Bộ Y tế (2019) Quyết định số 3869/QĐ-BYT Ban hành các mẫu phiếu và hướng dẫn khảo sát hài lòng người bệnh và nhân viên y tế. ban hành ngày 28 tháng 8 năm 2019.
2. Bộ Y tế (2013) Quyết định số 4448/QĐ-BYT về việc phê duyệt đề án "Xác định phương pháp đo lường sự hài lòng của người dân đối với dịch vụ y tế công”. Ban hành ngày 06 tháng 11 năm 2013.
3. Lương Thị Hiên Nguyễn Thị Hương, Lê Vân Anh, Lê Thu Thủy (2020) Phân tích một số yếu tố ảnh hưởng đến mức độ hài lòng của người bệnh ngoại trú đến hoạt động cấp phát thuốc tại Bệnh viện Hữu Nghị. Tạp chí Nghiên cứu Dược & Thông tin thuốc 11(3), tr. 36-42.
4. Vũ Hoàng Thành (2018) Đánh giá mức độ hài lòng của khách hàng mua thuốc tại một số nhà thuốc trên địa bàn thành phố Hà Nội năm 2017. Luận văn Thạc sĩ Dược học, Đại học Dược Hà Nội.
5. Tổng Cục Thống Kê (2020) Niên giám Thống kê (Tóm tắt) 2020. Nhà xuất bản Thống Kê.
6. Lê Thị Uyển Nguyễn Phương Chi, Lê Thu Thủy, Nguyễn Thị Song Hà (2019) Xác định yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của bệnh nhân đối với hoạt động cấp phát thuốc ngoại trú tại Bệnh viện Nội Tiết Trung ương năm 2019. Tạp chí Dược Học, tr. 17-22.
7. Al-Abri Rashid and Amina Al-Balushi (2014) Patient satisfaction survey as a tool towards quality improvement. Oman medical journal 29(1): 3-7.
8. Hasan Sanah et al (2013) Assessing patient satisfaction with community pharmacy in the UAE using a newly-validated tool. Research in Social and Administrative Pharmacy 9(6): 841-850.
9. Hoyle RH (2000) Confirmatory factor analysis. Handbook of applied multivariate statistics and mathematical modeling. Cambridge: Academic Press.
10. Khudair IF and Raza SA (2013) Measuring patients' satisfaction with pharmaceutical services at a public hospital in Qatar. Int J Health Care Qual Assur 26(5): 298-319.
11. Lai Pauline Siew Mei et al (2018) Development and validation of an ambulatory care patient satisfaction questionnaire to assess pharmacy services in Malaysia. International Journal of Clinical Pharmacy 40(5): 1309-1316.