Situation of some aspects of restroom in outpatient department at National Hospital of Obstetrics and Gynecology in 2023

  • Vũ Văn Du Bệnh viện Phụ sản Trung ương
  • Lê Thị Ngọc Hương Bệnh viện Phụ sản Trung ương
  • Lương Bảo Khánh Bệnh viện Phụ sản Trung ương
  • Đặng Phan Thu Huyền Bệnh viện Phụ sản Trung ương

Main Article Content

Keywords

Restroom, outpatient, hospital

Abstract

Objective: To describe the situation of some aspects of restrooms in outpatient department at the National Hospital of Obstetrics and Gynecology. Subject and method: A cross-sectional study was conducted on 52 restrooms in outpatient department with 208 evaluations at the National Hospital of Obstetrics and Gynecology in 2023. The research tool was a hospital restroom evaluation questionnaire issued under the Decision No. 5959/QD-BYT dated December, by the Ministry of Health. Result: The achievement rate of certain aspects of restroom quality, including general conditions, restroom floors, fixtures, and utilities, ranged from 83.7% to 99%. The criteria with the lowest achievement rates included: Having handwashing instructions (69.2%), dry floor without water accumulation (75.5%); clean floor without stains (79.8%); The criteria with the highest achievement rates included: The availability of toilet paper (90.4%), the availability of handwashing liquid and flushing water (91.3%), non-slip toilet floor (91.8%), toilets with mirrors (93.8%), floor without peeling or cracking (97.1%), toilet equipment without blockages (97.6%), toilet equipment without cracks (100.0%), meeting 100% of quantity standards to the toilet in outpatient department. Conclusion: 4 aspects including general conditions, restroom floors, equipment, and toilet supplies achievement high rates, above 83.7%. Among them, the criteria with the lowest compliance rates include: Handwashing instructions, dry floor, water accumulation, clean floor no stains. Therefore, the hospital needs interventions on these criteria to ensure the quality of hospital restrooms.

Article Details

References

1. Hồng TC (2018) Bộ trưởng Y tế: Bệnh viện nào nhà vệ sinh bẩn là giám đốc đó ở bẩn. Viện Y Dược học dân tộc Thành phố Hồ Chí Minh. Viện Y Dược học dân tộc Thành phố Hồ Chí Minh, , accessed: 13/04/2024.
2. Quyết định 6858/QĐ-BYT Bộ tiêu chí chất lượng bệnh viện Việt Nam 2016. Thư viện pháp luật, , accessed: 13/04/2024.
3. Nhà vệ sinh trong bệnh viện: “Chuyện nhỏ” mà không nhỏ - Tin liên quan - Cổng thông tin Bộ Y tế. ,accessed: 13/04/2024.
4. Quyết định 5959/QĐ-BYT 2021 ban hành Bộ Tiêu chí cơ sở y tế xanh sạchđẹp., accessed: 13/04/2024.
5. Vinmec Nha Trang báo cáo kết quả kiểm tra 83 tiêu chí chất lượng bệnh viện năm 2020 | Vinmec. , accessed: 13/04/2024.
6. (2019). Bản kiểm tra, đánh giá chất lượng bệnh viện - Bệnh Viện C - TP Đà Nẵng. , accessed: 13/04/2024.
7. (2021). Báo cáo tự đánh giá kiểm tra chất lượng bệnh viện năm 2020. Bệnh viện Tai Mũi Họng Trung ương, ,accessed: 13/04/2024.