Analysis outpatients’ level of satisfaction on drug dispensing services at Dong Da General Hospital, Hanoi in 2022

  • Nguyễn Thu Hằng Bệnh viện Đa khoa Đống Đa
  • Trần Thị Lan Anh Trường Đại học Dược Hà Nội

Main Article Content

Keywords

Dispensing drugs, satisfaction, outpatients, Dong Da General Hospital

Abstract

Objective: To assess the level of satisfaction and determine the factors affecting patient satisfaction with outpatient medication dispensing processes at Dong Da General Hospital. Subject and method: The study was carried out by descriptive cross-sectional method, intersectional studys according to a set of questions on 223 outpatients, during the period from March to December 2022. Result: The overall satisfaction level of patients with outpatient medication dispensing processes at the Hospital reached 4.09 points (SD = 0.404); the percentage of patients who rated the score 4/5 was the highest with 82.96%, and 95.96% of the interviewed patients were satisfied giving a score of 4 or higher. The study identified two groups of factors affecting patient satisfaction with outpatient medication dispensing processes, namely (1) Medication dispensing staff and areas; (2) Service delivery results. Conclusion: Outpatient drug dispensing activities at Dong Da General Hospital are rated at a satisfactory level. However, the hospital needs to have solutions to improve better, including: Outpatient drug dispensing process instruction sheet, patients being instructed to use drugs and drug storage conditions when receiving drugs.

Article Details

References

1. Bệnh viện đa khoa Đống Đa (2023) Báo cáo kết quả khảo sát hài lòng 6 tháng cuối năm 2022.
2. Bộ Y tế (2019) Quyết định số 3869/QĐ-BYT về việc phê duyệt kế hoạch triển khai Đề án đo lường sự hài lòng của người dân đối với dịch vụ y tế công, Ban hành 28 tháng 8 năm 2019.
3. Lê Thị Uyển (2020) Nghiên cứu thực trạng và giải pháp nâng cao chất lượng và hoạt động sử dụng thuốc tại Bệnh viện Nội tiết Trung ương. Luận án tiến sĩ, Trường Đại học Dược Hà Nội.
4. Lương Thị Hiên (2020) Phân tích một số yếu tố ảnh hưởng đến mức độ hài lòng của người bệnh ngoại trú đối với hoạt động cấp phát thuốc tại Bệnh viện Hữu Nghị. Tạp chí Dược và Thông tin thuốc tập 11, số 3, tr. 41-48.
5. Nguyễn Thị Thu Hương (2018) Đánh giá sự hài lòng của người bệnh đối với hoạt động cấp phát thuốc bảo hiểm y tế ngoại trú tại Khoa Dược, Bệnh viện Y học cổ truyền Vĩnh Phúc năm 2018. Luận văn Dược sĩ chuyên khoa cấp 1, Đại học Dược Hà Nội, Hà Nội.
6. Nguyễn Thị Thuận (2022) Phân tích một số yếu tố ảnh hưởng đến mức độ hài lòng của người bệnh đối với hoạt động cấp phát thuốc ngoại trú tại Khoa Dược Bệnh viện Thanh Nhàn năm 2021. Luận văn Dược sĩ chuyên khoa cấp 1, Đại học Dược Hà Nội, Hà Nội.
7. Martínez-López-de-Castro N, Álvarez-Payero M, Martín-Vila A, Samartín-Ucha M, Iglesias-Neiro P, Gayoso-Rey M, Feijoo-Meléndez D, Casanova-Martínez C, Fariña-Conde M, Piñeiro-Corrales G (2018) Factors associated with patient satisfaction in an outpatient hospital pharmacy. European journal of hospital pharmacy: science and practice 25(4): 183-188.