Development of the initial nurse health education competence instrument

  • Đào Đức Hạnh 108 Military Central Hospital
  • Lê Minh Ngọc 108 Military Central Hospital
  • Vũ Bá Quỳnh 108 Military Central Hospital
  • Vũ Mai Lan 108 Military Central Hospital
  • Nguyễn Thanh Hương Đại học Y tế Công cộng

Main Article Content

Keywords

Health education, competence, nurse, instrument, 108 Central Military Hospital

Abstract

Objective: To develop and test content validity of the initial health education competence Instrument for measuring health education competency of nurses in hospitals. Subject and method: A two-step approach was used: Step 1) Conceptual framework and item generation; Step 2) Content validation: experts were invited to judge the initial item pool. For each item, experts assigned a content validity index (CVI). 9 experts included nursing educators, clinical nurses, nursing administrators. Result: 1) Conceptual framework and item generation: The authors developed the initial 53-item pool in three domains: Knowledge domain included 17 items. Skill domain included 28 items; Attitude domain included 8 items. 2) Content validity by 9 experts: Three mentioned domains were accepted (S-CVI/Ave values ranged between 0.93 to 0.97), 51 items (which I-CVI values ≥ 0.78) were accepted to establish the initial Nurse Health Education Competence instrument. Conclusion: The initial nurse health education competence instrument with good content validation can be used for psychometric evaluation of the Nurse Health Education Competence instrument.

Article Details

References

1. Bộ Y tế (2010) Quyết định số 1352/QĐ-BYT ngày 24/4/2010 về “Chuẩn năng lực điều dưỡng Việt Nam” chủ biên.
2. Bộ Y tế (2021), Thông tư 31 /2021/TT-BYT "Qui định hoạt động điều dưỡng trong bệnh viện”. chủ biên.
3. Bộ Y tế (2016) Quyết định số 6858/QĐ-BYT ngày 18/11/2016 của Bộ Y tế về việc ban hành Bộ tiêu chí chất lượng bệnh viện Việt Nam. chủ biên.
4. Nguyễn Thị Thu Hằng Bùi Thị Thuỷ, Cao Thị Hoa, Nguyễn Thị Hạnh, Nguyễn Công Cường, Nguyễn Thị Thanh Nhàn, Nguyễn Hoài Phương và cộng sự (2019) Thực trạng công tác tư vấn - giáo dục sức khoẻ của Điều dưỡng tại các khoa lâm sàng trực thuộc Bệnh viện Nhi Trung ương.
5. Nguyễn Thị Thủy (2019) Đánh giá kiến thức, thái độ, thực hành về hoạt động hướng dẫn, giáo dục sức khỏe cho người bệnh điều trị nội trú tại một số khoa lâm sàng, Bệnh viện Đại học Y Hà Nội. Luận văn thạc sĩ điều dưỡng, Trường Đại học Y Hà Nội.
6. Trung tâm phát triển nhân lực và hỗ trợ hành nghề y tế - Tổng hội Y học Việt Nam (2019), Tài liệu đào tạo Sư phạm Y học cơ bản.
7. Anne -Louise Bergh and al (2015) Nurses’ Patient Education Questionnaire-development and validation process. Journal of Research in Nursing 20: 181-200.
8. Virpi Kemppainen and al (2012) Nurses’ roles in health promotion practice: Integrative review. Health Promotion International 28.
9. The Singapore Nursing Board (2018) Core Competencies for Registered Nurse.
10. Torsten B Neilands, Godfred O Boateng, Edward A Frongillo, Hugo R Melgar-Quiñonez and Sera L Young (2018) Best Practices for Developing and Validating Scales for Health, Social, and Behavioral Research: A Primer. Frontiers in public health 6: 149.
11. The Nursing Council of Hong Kong (2012) Core-Competencies for Registered Nurses (General).
12. Dean Whitehead María Pueyo-Garrigue Miren Idoia Pardavila-Belio, Nuria Esandi, Ana Canga-Armayor, Paula Elosua, Navidad Canga-Armayor (2021) Nurses’ knowledge, skills and personal attributes for competent health education practice: An instrument development and psychometric validation study. J Adv Nurs 77: 715-728.
13. World Health Organizaton (2012) Health education: theoretcal concepts, efectve strategies and core competencies: A foundaton document to guide capacity development of health educators/World Health Organizaton. Regional Ofce for the Eastern Mediterranean
14. Huei‐Lih Hwang, Mei‐Ling Kuo MS, Chin‐Tang Tu PhD (2017) Health education and competency scale: Development and testing. Journal of Clinical Nursing 27(3-4).
15. Muhamad Saiful Bahri Yusof (2019) ABC of content validation and content validity index calculation. Education in Medicine Journal 11(2): 49-54.
16. Michael TK (2021) A Practical Guide to Instrument Development and Score Validation in the Social Sciences. The MEASURE Approach, Practical Assessment, Research & Evaluation 26.