Evaluation of the satisfaction of pregnant women after cesarean section at the Obstetrics and Gynecology Department of the 108 Military Central Hospital

  • Nguyễn Thanh Thúy Bệnh viện Trung ương Quân đội 108
  • Nguyễn Thị Minh Hằng Bệnh viện Trung ương Quân đội 108
  • Lại Thị Thuý Nga Bệnh viện Trung ương Quân đội 108
  • Trần Quốc Kham Trường Đại học Kinh Bắc

Main Article Content

Keywords

Satisfaction, maternity, caesarean section

Abstract

Objective: To assess the satisfaction of pregnant women when performing essential care procedures for mothers and babies during and immediately after cesarean section at the Obstetrics and Gynecology Department of 108 Military Central Hospital. Subject and method: Interviews with 125 pregnant women having cesarean section. Method: Descriptive method through cross-sectional survey. Result: The percentage of pregnant women over 25 years old accounted for 68.0%, 40.0% used the service for the first time and the rate of second and third use were 59.2% and 0.8%, respectively. There were 28.8% emergency caesarean section and 46.4% prepared caesarean section. Satisfaction rate with essential care for mothers and babies reached 71.2%. There were 84.8% women who will definitely return to the hospital or refer others, 15.2% of pregnant women will probably return to the hospital. 96.8% of mothers rated hospital services as ensuring their safety during hospitalization and childbirth. 100% of the comments gave promising solutions on measures to improve the quality of maternal and reproductive health care after cesarean section. Conclusion: The hospital needs a plan to strengthen and supplement human resources for the Department of Obstetrics and Gynecology and the Department of Anesthesia to perform well the process of health care, especially outside office hours and holidays.

Article Details

References

1. Bộ Y tế (2019) Quyết định: Ban hành các mẫu phiếu và hướng dẫn khảo sát hài lòng người bệnh và nhân viên y tế. Bộ Y tế, Hà Nội.
2. Huỳnh Thúc Thi và Phan Thị Ái Thu (2016) Đánh giá sự hài lòng của người bệnh về kỹ năng giao tiếp của nhân viên y tế khi đến khám tại Phòng Khám Bệnh viện Mắt năm 2014. Tạp chí Y học thành phố Hồ Chí Minh. Tập 20- số 1/2016, tr. 225.
3. Phí Thị Thu Hà (2020) Thực trạng thực hiện quy trình chăm sóc thiết yếu cho bà mẹ và trẻ sơ sinh trong và ngay sau mổ lấy thai tại Bệnh viện Sản - nhi, tỉnh Quảng Ninh năm 2020. Luận văn thạc sỹ quản lý bệnh viện, Trường Đại học Thăng Long, Hà Nội.
4. Vũ Thị Tú Uyên (2017) Nghiên cứu sự hài lòng của người chăm sóc trẻ và một số yếu tố ảnh hưởng tại khoa khám bệnh, bệnh viện Nhi Trung ương năm 2017. Luận văn Thạc sỹ quản lý bệnh viện, Trường Đại học Y tế công cộng, Hà Nội.
5. Nguyễn Thị Tuyết và Phạm Thị Thúy Thu (2020) Khảo sát nhu cầu cần chăm sóc và sự hài lòng về công tác chăm sóc của sản phụ sau sinh thường tại Khoa Chăm sóc sức khỏe sinh sản - Trung tâm Y tế thị xã Hoài Nhơn.
6. Bộ Y tế (2012) Kế hoạch hành động Quốc gia về chăm sóc sức khỏe sinh sản tập trung vào làm mẹ an toàn và chăm sóc sơ sinh giai đoạn 2011-2015.